tag:blogger.com,1999:blog-30206303.post3168632148096592968..comments2023-11-03T12:59:14.138+02:00Comments on فنان فقير على باب الله: بعد إذنك..!Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/14788578345205565051noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-30206303.post-22127434947286131512010-06-01T15:40:07.603+03:002010-06-01T15:40:07.603+03:00الغاية تبرر الوسيلة؟
وما هي الغاية هنا؟!
عدم انتقا...الغاية تبرر الوسيلة؟<br />وما هي الغاية هنا؟!<br />عدم انتقاء الفاكهة بالنسبة لي مقبول، لأن هذه سلعته، وهو حر في طريقته في البيع، طالما لم يكن هناك احتكار للسلعة.<br />إذنك معاك يا فندم :)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14788578345205565051noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30206303.post-61987498870116694632010-05-27T10:27:22.209+03:002010-05-27T10:27:22.209+03:00بسم الله الرحمن الرحيم
أحمد راشد
يا عزيزي عندنا مش...بسم الله الرحمن الرحيم<br />أحمد راشد<br />يا عزيزي عندنا مشكلة في محاولة صب المجتمع في قوالب مختلفة قوالب آلية بمعنى أن تكون العبارة لا تحتمل إلا إجابة واحدة فقط ولو قلت غيرها تكون مدرجًا على قوائم محور الشر (أو محور ميدان لبنان!!)والناس عندها منسوب الرضا عن نفسها كبير ،ويشعر الفرد أنه طالما استأذن فالإذن حق مكتسب وهذه هي المشكلة ..<br />الرفض و الاختيار غير متحققين عندنا في أبسط المجالات كانتقاء الفاكهة أو الحضروات مثلاً.ونستطيع أن نقول أن الغاية تبرر الوسيلة مبدأ نعمل به من حيث لا نشعر .ويظن الواحد منا أنه طالما قال كلمة حسنة فقد استبرأ بها ضميره وأوجب الإجابة على الآخرين. هذه هي المشكلة .أغرب من ذلك قد يسحب الواحد منك الكتاب ويقول بعدها عن إذنك .<br />وبعد إذنك يا محمد دخلت المدونة من غير إذنAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30206303.post-51112362400381084132010-05-22T18:45:31.618+03:002010-05-22T18:45:31.618+03:00الميم اللي في الآخر دي أي كلام.. كنت باكتب التدوين...الميم اللي في الآخر دي أي كلام.. كنت باكتب التدوينة في برنامج كده، وفيه مشكلة إن لو آخر حاجة في الفقرة علامة ترقيم، بتظهر غلط على يمين السطر مش الشمال، فكان لازم أكتب أي حرف في الآخر.. بس كده!<br /><br />معترة على مووع الكنبة ليه؟<br />عموما عندنا ده ميكروباص مش مشروع.. يمكن في المشروع الموضوع يختلف!<br />(عبدو)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14788578345205565051noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30206303.post-86284886156846975452010-05-20T22:57:13.860+03:002010-05-20T22:57:13.860+03:00إيه (م) اللي في الآخر دي؟؟ p:
أنا معاك في المنطق ...إيه (م) اللي في الآخر دي؟؟ p:<br /><br />أنا معاك في المنطق نفسه بس مش معاك في حكاية البنت والكنبة الأخيرة في المشروع دي.. عندها حق (لا مؤاغزة) يا ريس (عبدو)Maryamhttps://www.blogger.com/profile/11663420095522304190noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30206303.post-83730817329331118892010-05-19T21:18:19.701+03:002010-05-19T21:18:19.701+03:00MR.PRESIDENT:
مش عارف.. ما أظنش ممكن أقول لها &quo...MR.PRESIDENT:<br />مش عارف.. ما أظنش ممكن أقول لها "ده أمر ولا طلب"!<br />أولا لأني مش هابقى عايز أحرجها.. أنا باتمسك بحقي وخلاص.. وثانيا لأني غالبا هاكون قررت أول ما هاتنطق.. يعني مهما حصل مش هاسيب مكاني.. فمالوش داعي بقى!<br />طبعا معاك الحق في موقف الجرنان.. باتضايق من الناس الكتير اللي بتتحرج تعمل زيك كده.. تحياتي لك :)<br /><br />رنا:<br />شلة الكرم؟<br />قصدك الكرم الإجباري :D<br />الذوق مطلوب طبعا، لكن لازم نعرف نقول "لأ" لما ييجي وقتها.<br /><br />جيهان:<br />فعلا ماحدش بقى عارف إيه حقه وإيه اللي هو مجبر عليه، وده بفعل فاعل.. بدليل مثلا كتاب "عشان ما تضربش على قفاك" اللي اتصادر، لمجرد انه بيفهم الناس حقوقها القانونية!<br />ومعاكي كمان في إن الناس بتتدخل فيما لا يعنيها دائما.. لكن مش صحيح إننا بنعرف حقوقنا وبنطالب بيها.. بالعكس.<br /><br />نورتي يا جيهان :)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14788578345205565051noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30206303.post-51227175102125874102010-05-18T23:00:48.810+03:002010-05-18T23:00:48.810+03:00المشكلة الحقيقية أننا الظاهر لم نعد نعرف ما هو حقن...المشكلة الحقيقية أننا الظاهر لم نعد نعرف ما هو حقنا حقًا وما هو غصب <br />أصبحت المفاهيم مقلوبة والصح خطأ والخطأ صح <br />أصبحنا نتدخل كثيرًا فيما لا يعنينا وأصبحنا لا نعترف بحق الأخر ولكننا نعرف حقوقنا ونطلبها بشكل جيد بل ومبالغ فيه أحيانًا !جيهان عليhttps://www.blogger.com/profile/04927756531230527694noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30206303.post-63362300547978650432010-05-18T22:48:11.570+03:002010-05-18T22:48:11.570+03:00وهل كون الإنسان كريما يسلبه حقه في الاختيار ما بين...وهل كون الإنسان كريما يسلبه حقه في الاختيار ما بين القبول أو الرفض؟<br /><br />في العُرف المقلوب.. آه!<br /><br />عاجباني لأني بحس إني بقيت ذوق اكتر من اللازم، فانضميت لشلة الكرم اللي بتتكلم عنها.Ranahttps://www.blogger.com/profile/12704226466503403284noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30206303.post-34910381821866787442010-05-18T21:53:34.331+03:002010-05-18T21:53:34.331+03:00أتفق معاك في شيء واختلف في شيء وانت برضه لازلت حر ...أتفق معاك في شيء واختلف في شيء وانت برضه لازلت حر .. ورأيك علي عيني وراسي .. غالبا الناس بقيت متعودة علي الغصب في كل شيء والإستسلام في كل شيء اما يكون مغصوب علي أو مستسلم لي .. وأصبح هذا الطبيعي .. وبالتالي رد فعل الاخ الذي احيه عليه .. بالنسبة للغير غير طبيعي .. لأنه مش مألوف ليهم .<br />الموقف اللي بخالفك عليه .. ان نظرتك لكون موضوع الميكروباص .. انا عارف انها رزاله منهم بس انت ممكن تحطهم في خانة اليك وتسألها مستفسرا متعجب ..<br />دا ان شاء الله امر ولا طلب واستئذان ورجاء .. الكلمة شديدة وسعتها هيبين اما ضعف يترك له المكان .. أو نظرة سخيرة وواوعي تسيبه ..<br /><br />تحياتي ليك ولصديقك ,, بجد لأني عملتها في واحد بس الفرق خد الجرنان يقراه بدون حتي ما يقول عن اذنك ..و انا قلت له سيبه يا استاذ .. كانت صدمه له جه يقول بعد كده عن اذنك قلت لا مش اذنلك .. انا فرحت جدا ان شفت نظرات الغضب في عنية .. بس انا معايا الحق ..أنا - الريسhttps://www.blogger.com/profile/00507607926219824611noreply@blogger.com