٢٠١٠-٠١-١٦

كيان.. تصميم شعار (لوجو)



شعار طلب مني الصديق محمد جميل تصميمه لدار نشر وليدة اسمها "كيان".. كان هذا منذ عام تقريبا. بعد محاولة فاشلة، انتهيت إلى هذا التصميم، الذي أعتز به حقا، برغم أنه لم يرُق لهم في الدار، وأطلقوا الدار بشعار آخر، (غيروه هو الآخر مؤخرا).
وبما أن هذه مدونتي كما تعلمون، فلا بأس من عرض نجاحاتي وخيباتي على السواء..
ما رأيكم؟
حلو.. مش كده؟ :D



هناك ٦ تعليقات:

  1. شعار جداً جميل ..هم الخسرانين

    ردحذف
  2. انا اول مرة آجي هنا... انا كنت بادور علي الامثال العربية و لاقيتها في موقع منتدي و لاقيت اللينك بتاع مدونتك تحت علي جنب بخط نونو كدة و شدني الاسم... علي فكرة، انا عاجباني الالف في كلمة كيان(في الشعار اللي انت صممته) حلوة الحركة اللي فيها... بسيطة، لكن عجبتني اوي... ما بيفهموش علي فكرة

    و تصميمات كتاب لن يأتيكم جبريل... الاتنين احلي من بعض، بس انا عاجبني التصميم التاني اكتر... هاجيلك تاني
    سلام
    :)

    ردحذف
  3. و الله التصميم شيك و بسيط
    :)

    ردحذف
  4. قطرة:

    شكرا :)
    لا.. مش معاكي.. هما مش خسرانين أي حاجة.
    أهلا بيكي :)

    Isolde:
    يا رب ماتكونش آخر مرة!
    ده منتدى دار ليلى.. كنت نشيط فيه زمان.
    وأنا كمان عاجباني الحركة بتاعة الألف دي، برغم إني أنا اللي عاملها.. غرور بقى!
    فيه تصميمين تلاتة تاني لكتاب جومانا، هانشرهم قريب لما أبطل كسل..
    تعالي تاني
    سلام :)

    هي:
    شكرا :)
    والله انتي نورتي :)

    ردحذف
  5. :) ألا تعتقد معي ان الكيان يكون من الأزرق أكثر منه من الأبيض والأسود ، لا أعلم لماذا خطرت ببالي هذه الفكرة وأنا أرى الصورة ، ربما لأنني أربط بين الكيان و البحر !
    :) مدونتك جميلة ، وحضرتي داخلة أتصفح من باب الفضول من دخل الى السجن بقدميه :) . و بالمناسبة الفرقة - ببساطة فنهم جميل -
    ^_^

    ردحذف
  6. alo2ah:
    أزرق؟
    هي وجهة نظر، لكن التصميم مقصود منه أن يصلح بألوان مختلفة، فتصميم اللوجو عموما يفضل أن يكون بالأبيض والأسود في البداية، وبعد ذلك يمكن عمل تنويعات عليه حسب الألوان التي تميز الشركة صاحبة اللوجو، وميزة ذلك أن يكون صالحا للاستخدام في طرق الطباعة المختلفة، مثل ال2 لون وال4 لون، وحتى الحفر على النحاس!
    أهلا بيكي في السجن، وتعالي تاني وما تنسيش العيش والحلاوة :)

    ردحذف