٢٠٠٧-٠٧-٢٥

مجنون ليلى

(كتبت هذه في الصف الثاني الثانوي، حين اشتدت بي معاناة الثانوية العامة.. كنتُ معذورا إذن!)


كان ياما كان.. في سالف العصر والأوان.. كان (قيس) يحب ابنة عمه (ليلى)، وكانت هي أيضا تحبه.. ربط الحب قلبيهما برباط واحد.. (ليلى) المثقفة، و(قيس) الغلبان..

واستمر حبهما طويلا..

وحينما آن الأوان، ذهب قيس إلى عمه – والد ليلى – ليطلب يدها.. ورفض عمه كما تعلمون.. لكنه عدل عن رفضه بعدها، ووافق على إتمام الزواج، بعد أن هدداه بالزواج العرفي!

وتم تحديد موعد الزفاف بعد أسبوع..

وبعيدا عن الأعين، جلس (قيس) و(ليلى) معا كما اعتادا، سعيدان بهذا الخبر العظيم..

وقبل افتراقهما أعطاها (قيس) – كعادته – خطابا غراميا يبثها فيه أشواقه الحرّى، وأعطته هي كتابا؛ كي لا يظل جاهلا إلى الأبد!

لكن قيسا أصيب بالجنون قبل موعد الزفاف، وأنكر أبو ليلى أنه كان قد وافق أصلا على زواج ابنته من هذا المجنون، وأعلن أن هذا كان بُعد نظر منه (فهو منذ البداية يبدو عليه الجنون!)..!

(ليلى) ظلت صامتة تماما.. لكن الأمر الذي لم يكن يعلمه إلا (ليلى) هو أن جنون (قيس) لم يكن بسبب الحب، وإنما بسبب الكتاب الذي أعطته له (ليلى).. لقد كان كتاب فيزياء!


هناك ١٦ تعليقًا:

  1. هههههههه
    دمها خفيف بجد..
    يعني الفيزيا هي السبب في كل دة

    بس كدة تبهدل أشهر قصة رومانسية عربية علشان خاطر الفيزيا
    :)
    كانت أيام حلوة والله ثانوية عامة رغم كل حاجة
    يلا ما علينا
    سلام:)

    ردحذف
  2. و أنا بنقراها قلت دفدف بيكتب قصص رومانسية، اي نعم مش تأليفه و بيغش من اللي قبل.. بس برضو أهو بيحاول

    ألاقي إيه.. طلعت نكتة!!!

    كل ده من الثانوية العامة ؟؟؟ كويس اني مادخلتهاش :D

    ألا انت اتجننت زيه كده و لا إيه اللي حصل لك ؟.
    لا يكون عشان كده (مايمنعش عقلي.. شوية جنان) ؟؟؟؟

    :)

    ردحذف
  3. ههههههههههههه
    ضحكت زي ال......ز و الحمدلله اني ماحدش كان جمبي
    هو انت كنت علمي
    طيب و اللي بياخدوها في الجامعة يعملوا ايييييييه
    ليلى اتجننت فعلا
    فيزيا ههههه
    ربنا يجازيك يابني

    ردحذف
  4. السلام عليكم

    إزيك يا دفدف؟ وإزي إيمان؟ يارب تكونوا الإثنين بخير

    هههههههههههههههه

    يخرب عقلك ياداف

    طبعا القصة دمها خفيف جدا, إنفجرت من الضحك في آخر مقطع, وانا اللي كنت بافتكرك كاتب قصة رومانسية, أي نعم مسروقة, لكن كنت حاسبك مجدد, أتاريك كنت بتعاني في الثانوية ياعيني والمعاناة طلعت بالشكل ده, ههههههههههههههه

    معاك إن الفيزياء تجنن, المنهج اللي عندنا في اليمن إحنا واخدينه منكم, عشان كده مقدر اللي حصل في قيس الغلبان

    خليك كل فترة والثانية تكتب في موضوع عام زي كده, ماتحصرش مواضيعك كلها بمصر, عشان اللي مش من مصر يعرفوا يردوا ويتفاعلوا معاك


    تحياتي

    كريم

    ردحذف
  5. إيما:
    أشكر يا إيما.. طبعا الفيزيا هي السبب..
    دي تجنن بلد!
    أبهدلها بس!
    دي كانت مبهدلة عليا الحياة!
    واحد ميوله أدبية.. ياخد فيزيا ليه.. مش فاهم.. دانا كتبت فيها شعر!!
    أكيد كانت أيام حلوة.. زي كل الأيام اللي عدت على خير..
    سلام :)

    مريم:
    رومانسية؟.. عادي.. كنت باكتب كل حاجة.. لكن دي مقصودة كده..
    أحسن والله إنك ما دخلتيهاش.. ولا كنتي هاتستفيدي حاجة غير وجع الدماغ.. المهم تتعلمي وتتثقفي بنفسك.. ده اللي بيفضل بجد..
    أنا مجنون من زمان.. من قبل الفيزيا.. وأكبر دليل على جناني إني أخدت فيزيا أصلا!

    :)

    إيمان:
    كنت علمي زفت رياضة (مفيش مشرفين هنا!).. الحمد لله إني ضحكتك زي الـ.. ولو إنك مش محتاجة.. انتي بتضحكي بالفطرة أصلا!
    اللي بياخدوها في الجامعة مش بني آدمين طبعا.. ده شيء مفهوم.. أعتقد لو حد أخدها في الجامعة تستاهل يكتب فيها ملحمة أكبر من الإلياذة!
    ثانك يو ماما!

    كريييييم:
    واحشني يا راجل :)
    أنا كويس الحمد لله.. وإيمان حبيبة قلبي زي الفل وبتثلم حلى حمو كليم!

    وبعدين من فضلك ما تقولش مسروقة!
    ماهو شوقي بك كتب مسرحية مجنون ليلى.. يبقى سرقها؟
    دي معالجة عصرية!
    ههههههه

    زي الفل.. ما لقيوش غير مناهجنا ينقلوا منها؟
    دي مناهج تستاهل محرقة جماعية وغرف غاز محترمة..

    حاضر يا عم كريم.. وجب :)

    تحياتي يا صديقي العزيز :)

    ردحذف
  6. حلوة اوى الفكرة
    الثانوية كانت بتجنن كل البنى ادمين الحمد لله

    بس يظهر قيس كان مبيستحملش يا عينى من كتاب الفيزيا بس اتجنن امال لو كان شاف كمان الكيميا ولا حاجة

    طبعا كده اى واحد بعد الثانوية مش هيعرف يتجوز

    تحياتى

    ردحذف
  7. على رأيك.. واحد ميوله أدبيه يبقى الفيزيا تعمل فيه اللى ميتعملش..
    حلوة يا محمد.. ادينى اهو بتابع.. ؟:)

    ردحذف
  8. محمد ياسر:
    شكرا يا محمد..
    إحم.. الكيميا؟
    يااه!
    فكرتني.. عملت فيها عمايل!
    ياللا.. الحمد لله.. آديني لسة عايش!

    لا والنت الصادق..
    ده لولا الثانوية ماكانش حد اتجوز!
    هههههههههههه

    تحياتي :)

    High Hopes:
    لا.. أنا زعلان وشايل في نفسي!
    كل دي غيبة وتقوليلي متابعة؟
    متابعة فين بقى؟
    على كل حال: سررت بوجودك هنا .. يا سارّة!

    ردحذف
  9. دافنشي
    احم ..ممكن أسأل سؤال فضولي؟؟
    هوا انت بتودي الحاجات اللي بتكتبها فين؟؟بتنشرها فين يعني أقصد القصص والاشعار بتاعتك ؟؟وليه مش بتحطها هنا علشان نقراها؟؟
    بس كدة

    ردحذف
  10. إيما:
    معظم الحاجات تحت السرير!
    إحم.. طيب.. بصراحة معظم تخاريفي فعلا تحت السرير في كراسات وكشاكيل وورق واسكتشات..
    بانشر قليل لأني باكتبها وبعدين أقرأها بعد شهر مثلا أكتشف إنها بشعة!
    لكن غالبا مش باقطعها أو أرميها.. باركنها.. الحاجات اللي نشرتها أغلبها في منتدى روايات وكان فيه حاجات في دار ليلى لكن مش بادخله دلوقتي كتير..
    وبصراحة مش باحب أنشر الحاجة في أكتر من مكان لأنها مش مستاهلة يعني.. ولو إن كل الناس بيعملوا كده..
    أشكرك على اهتمامك ده، وعلى الفرصة دي في إني أرغي!
    كنت عايز أقولك تشتركي في روايات لو مش مشتركة.. هو للأسف التسجيل حاليا مش متاح غير بمراسلة الإدارة.. لو موافقة ممكن تكلميني على الإيميل بتاعي وأنا هاقولهم يسجلوكي

    أشكرك مرة تانية.. تحياتي :)

    ردحذف
  11. تحت السرير!!طيب طلعها من تحت السرير وحطها هنا ومتخفش محدش هياخدها من هنا المدونة أمان :)..في روايات مشفتهاش للأسف عشان أنا مش مشتركة في روايات..في ليلي أنا فاكرة كان في قصيدة تحفة اسمها(نسيتك...)دي حطاها في الفولدر بتاع أشعاري المفضلة اللي مجمعاها من النت..وطبعا هاعتبر نفسي مقرتش الكلمتين بتوع شنيعة ومش عاجباك وكل الكلام الغريب ده!! روايات مش عارفة والله بقالي حوالي سنتين واعدة صحابي في ليلي اني اشترك بس مش عارفة يا إما بيكون واقع يا إما باكون أنا مش متحمسة أوقات ..بس أكيد هاشترك يوما ما طبعا..لما يفتحوا الاشتراكات تاني ان شاء الله عشان مش عايزة اعمل ازعاج وبالمرة اكون خلصت كمان ان شاء الله
    احم..شكل الرد كدة يخض من كتر الرغي صح :)..يلا معلش
    هاستنا كل اللي تحت السرير ييجي هنا أوكيه؟؟
    تحياتي

    ردحذف
  12. إيما:
    همممم.. همففف.. جرررررررر!
    أعتبر دي تدبيسة؟
    همم.. ماشي.. عشان أول تدبيسة منك بس!
    ياااه.. قصيدة "نسيتك" ؟ .. كنت نسيتها!.. أشعارك المفضلة؟!.. ربنا يكرمك يا رب يا رافعة معنوياتي دايما..
    حاضر يا فندم.. سأنقب عنها يا ولدي في كل مكان وأنشرها هنا على أي حبل غسيل فيي هذه المدونة..
    منتظر اشتراكك في روايات في أقرب وقت إن شاء الله، لتغيري فكرتك هذه عني تماما، وتري التهييس كما يجب أن يكون!.. بالمناسبة.. أنا كمان من أصحابك في ليلى!
    وردك عمره ما يكون غلس.. 
    طبعا عارفة إنك منورة من غير ما أقول!

    ردحذف
  13. للأسف ما قدرتش أمسك نفسي ، لازم أظهر إعجابي الشديد بالقصة الصغيرة دي ..تقول انك كتبتها في الثانوية؟ صدقني ، من يكتب قصة كهذه يستطيع العبور من الحائط نفسه !

    ردحذف
  14. يا ولد يا خصير شو هذا الاسلوب الرائع في السرد بس والله خوفتني من الفيزباء وذكرتني بحبيبي فيه شوية من قيس ما ادري كأني بتركه فبل لايجن

    ردحذف
  15. انا اول مره اعرف ان على ايام قيس وليلى كان فى ثانويه عامه وكمان فيزيا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بس GOOD ....دفدف
    تحياتى اسماعيل

    ردحذف
  16. انا اول مره اعرف ان على ايام قيس وليلى كان فى ثانويه عامه وكمان فيزيا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بس GOOD ....دفدف
    تحياتى اسماعيل

    ردحذف