٢٠٠٨-٠٨-١٦

ستة في واحد!

واجب صعب نوعا أرسلته لي (إيما).. حسنا.. سؤال واحد، لكنه من نوعية أسئلة امتحانات الكلية: سؤال قصير يتطلب إجابة طويلة.. لنكف عن التحذلق ونبدأ الإجابة:
اذكر ستة أسرار قد لا يكتشفها من يحدثك لأول مرة

أولا:
كانت عندي لثغة في الماضي.. منذ صغري، وحتى المرحلة الثانوية تقريبا.. ثم أخبرني د. إيهاب أبو ستة - صديقي - أنني أستطيع التدرب على نطق حرف الراء ومن ثم تزول اللثغة.. وهذا ما حدث.. كان الأمر مهما لي لأنني ظننت أن اللثغة قد تعوقني عن دخول قسم اللغة العربية.. لكنني عفت بعد ذلك أنها ليست بعائق...

ثانيا:
أنا مصاب بـ "فوبيا الانتظار" لو كان هناك شيئا كهذا.. ولهذا السبب لا أخرج من بيتي بدون كتاب أو جريدة أو إم بي ثري مثلا.. ولهذا أيضا أحمل دائما حقيبة صغيرة بها "عدة التسلية" المعتادة.. في المواصلاتن أو في أي وقت انتظار آخر..

ثالثا:
"عايز أروّح"!.. دائما.. عندما تقابلني في أي مكان فلتعلم أنني أتشوق للحظة التي أعود فيها لغرفتي الصغيرة.. فهناك دائما مئات الأشياء المؤجلة التي لم أنجزها أو أشاهدها أو أفعلها أو أقرأها أو.... ربما لا يمكن ملاحظة ذلك دائما، لأنني أحاول تناسي ذلك، والاستمتاع بوقتي.. لكنني بمجرد أن أشعر ببعض الملل أتوتر فجأة وأتلفت حولي وفوقي مفكرا في غرفتي!

رابعا:
عايز كرسي.. دائما.. عندي اختراع ظريف اسمه "شوكة في الكعب" تلتهب مع كثرة الوقوف، وتسبب لي ألما مسليا حقا.. لذا فمن المحال أن تراني أترك مقعدي في المترو مثلا لأي كائن كان!

خامسا:
ذقني نصف النامية هذه لأنني أكره عملية الحلاقة هذه كالموت.. فإذا لم يكن هناك سبب قوي للحلاقة، فإنني أكتفي بتقصيرها أو حتى تركها، ولذلك ترى ذقني هكذا - عندا تراني لأول مرة - ولا تعرف السبب طبعا!

سادسا:
أنا من القاهرة (حلوان الآن!) أصلا.. أبا عن جد.. كنت أظن هذا شيئا عاديا، لكن كثير من الناس يسألني عن بلدي فأقول حلوانن فيظل يلح في السؤال عن بلدي الأصلية إلى أن يقتنع أخيرا أن عائلتي كلها هنا في حلوان!

أخيرا.. ستة أمرر هذا السؤال لهم:

عاشق البحر
الديليكون
شكة دبوس
بتاعة
شادي
حدونة مصرية

هناك ٧ تعليقات:

  1. احم .. انا اسمي موجود ..!

    على فكره الروابط بتاعة المدونات اللى انت حاطتها الاخر برضه مش شغالة عندي .. بس اكيد دي مشكلة خاصة بيا انا لان عندي فى incoming links الوصلة بتاعة مدونتي اللى عندك .. يعني الوصلات عندك كلها شغالة بس انا اللى مش شغالة معايا !!!!

    على كل حال انا جربت الجوجل ريدر و شغال تماما معايا بس كنت بفكر الاول اجرب اللى فى اكسبلورر..

    الا قولى بقى .. انت بلدك الاصلي ايييييه ؟؟

    ردحذف
  2. أنا معدتش بكتب في موجة بحر يا عمنا .. انا دلوقتي في "مجاز مرسل"

    مقبولة الهدية عموماً يا سيدي
    :)

    ردحذف
  3. جميلة حكاية( فوبيا الانتظار) دي :) علي الأقل استغلال لذيذ للوقت

    علي فكرة أنا كمان الروابط اللي في آخر البوست مش شغالة عندي أنا كنت فاكراها مش روابط أصلا!!وبعض الروابط اللي بتكون في وسط التدوينات كمان!! مش عارفة يمكن تكون مشكلة من النت عندي أنا كمان !!

    ردحذف
  4. أختك العزيزة الغالية:
    ظريفة الفكرة دى...
    أولا: أنا طبعا عارفة حكاية اللثغة اللى كانت عندك وعلى فكرة كانت لذيذة بس أول مرة أعرف إنك تدربت علشان تتخلص منها.
    ثانيا: أعرف هذا أيضا وأعاني أحيانا منه ولن أقول كيف؟؟؟؟؟؟؟؟
    ثالثا: أعرف شعورك هذا وكثيرا ما شعرت به أيام ما كان عندى حجرة صغيرة خاصة بي فوقك بالظبط... كانت أيام.
    رابعا: أعرف هذا أيضا وأعاني من مشكلة مشابهه ولكنها تصيبني صيفا فقط ربنا يشفيك ويشفيني يارب فهي متعبة حقا.
    خامسا: برده عارفة الموضوع ده وفاكرة لما كنا بنلملك فلوس علشان تشتري موس للحلاقة.
    سادسا: برده عارفة الحكاية دى لأني مررت بها ولكن ليس كثيرا.

    فين بقى الست حاجات اللى ماعرفهاش عنك؟؟؟؟
    حاول مرة أخرى.

    ردحذف
  5. بتمرر التاج لـــ احمد جمال في موجة بحر !!
    يا ابني
    يا ابني فوق بقي حرام عليك اللي بتعلمه فينا دا
    يا خوفي لا تمرر لي تاج مرة في مدونة إيهاب الثاني و لا مدونتي اللي كانت علي اكتب
    لنا الله

    ردحذف
  6. ليه يا عم الصعوبة دى طيب انا هحاول اجاوب باذن الله

    و كويس اسرارك الستة مكنتش اعرف غير الاخيرة بس

    ردحذف
  7. mhsn_10:
    طبعا اسمك موجود.. جاوب بقى!
    غريبة حكاية اللينكات اللي ش شغالة دي.. شغالة عندي زي الفل.. جربتها من جهاز آخر غير جهازي وهي تعمل كذلك..
    بلدي الأصلي؟
    ربّي عيالك يا محمد..!

    أحمد جمال:

    عفوا.. أعرف انني مقصر جدا في المتابعة.. لكنني عرفت الآن.. المهم جاوب بقى.. تحياتي..

    إيما:

    مش جميلة قوي يعني.. هي مش مبالغة اني باسميها فوبيا.. الموضوع بجد لدرجة اني لازم أشوف وسيلة تسلية وأنا باكل أو حتى وأنا باعمل قهوة.. فممكن آخد معايا كتاب او ديوان وانا رايح المطبخ.. والنتيجة طبعا 3 فناجين قهوة يبوظوا لحد ما أنجح في المهمة أخيرا!

    الروابط إنتي كمان؟
    هممم.. تقريبا الظاهرة دي مع الأطباء فقط!
    عموما العيب مش من النت طبعا.. ده مفروغ منه.. غالبا من المتصفح.. جربي الفاير فوكس أو الفلوك أو إكسبلورر 7 .. وانت كمان يا عم محمد..
    وشكرا مرة تانية على الواجب الجميل :)

    أختي الرخمة الغالية:
    حضرتك السؤال بيقول "من يحدثك لأول مرة".. وانتي أول مرة كلمتيني فيها ما كنت لسة باتعلم الكلام!
    مش انتي طبعا.. ياللا بقى هش من هنا!

    إيهاب:

    كده يا إيهاب؟
    طيب يا أخي استر عليا.. لازم الفضايح دي؟ هممم.. ماشي.. بس مدونتك "إيهاب الثاني" دي جميلة فعلا.. دي زي "إبراهيم الثاني" كده؟!

    محمد ياسر:

    الحمد لله.. يعني إجابتي تمام.. الأخيرة أكيد انت ما عرفتهاش من أول مرة!
    منتظر إجابتك :)

    ردحذف