٢٠٠٨-١١-٠٨

رباعية لجاهين.. تصميم سريع بالفوتوشوب

تصميم قديم كنت قد رسمته على الورق في المرحلة الثانوية تقريبا، واستغرق مني وقتا كبيرا حينها؛ لأنني صممته بالرصاص أولا، ثم حبرته بالأسود، ثم مسحت الرصاص.. لكن النتيجة كانت جميلة على بساطتها.. بعدها أهديته إلى شخص ما - "شخصة" في الواقع! - خرجت من حياتي الآن!
عندما تذكرت هذا التصميم، فكرت أن تنفيذه لن يستغرق أكثر من نصف ساعة على الفوتوشوب الذي أعمل عليه من الأوبونتو.. هذا هو:


هو مش تصميم قوي يعني.. لكن لاحظ أنني كنت في ثانوي وقتها..!


هناك ٩ تعليقات:

  1. حلو دة ......... دة حلو قوى والله دة غير اساسا ان الرباعية حلوة وكفاية الوقت اللى استهلكته عشان تعمل التصميم بس حلو قوى........كمان اسم المدونة حلو ومعبر

    ردحذف
  2. طبعا انا معرفش ان كان التصميم حلو و لا لا عشان انا معرفش فوتوشوب
    بس يعني شكله مش بطال P:
    لا بجد تصميم لذيذ و مقدرش اقول عنه حاجه و خاصة انك كنت في ثانوي و انت بتعمله و انا لغاية دلوقتي معرفش فوتوشوب بس المرة الجاية ابقى اعمل سكان للصورة الاصلي و حطها معاه عشان انا بحب شغل الرصاص و خاصة انك ماشاء الله موهوب:)
    بس ايه الابونتو داD:

    ردحذف
  3. enjy:

    أشكرك يا فندم..
    الرباعية تحفة طبعا زي اغلب رباعيات جاهين.. وقت التصميم مش كتير.. دي نص ساعة بس!
    اسم المدونة من قصيدة فؤاد حداد.. مبسوط انه عجبك :)


    killua:

    حلوة مش بطال دي :D ..
    "ماقدرش أقول حاجة عنه"؟
    ده على أساس انه تصميم جميل.. تصميم معقول؟
    لا.. قوي.. يمكن أغير فيه مثلا..
    سكان ايه يا بنتي.. ماهو راح هدية خلاص :(
    الأوبونتو ده نظام تشغيل بديل للويندوز..
    فيه موضوع كتبه معاذ رياض عنه في منتدى التكنولوجيا.. وكنت كتبت عنه تدوينة في المدونة التانية:
    http://fannan.wordpress.com/2007/10/31/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D8%AE%D8%B1/
    عقبى لك بقى :)

    ردحذف
  4. مرة أوبنتو ومرة بيكاسا ومرة حاجة تانية مش فاكراها ...هي ناقصة عقد!!
    أنيق جدا ..بس وقور زياده كدة في ألوانه!!أنا عارفة إن الأسود والأبيض عشان فكرة الليل والنهار اللي في الرباعية بس الأسودهيبقي أجمل بالرصاص بيتهيألي ..مع الألوان شكلهم متحفظ كدة في التصميم مش عارفة ليه!!
    عموماانسي كل التخريف اللي فوق ده ..المهم إن التصميم جميل في الآخر ...وطبعا طبعا جاهين لا تعليق :)
    بس هي "شخصة" دي لغة عربية فصحي !!p:

    ردحذف
  5. عقد إيه بقىىىىىىىىى؟
    ما قلنا لو عايزين هانتعلم!
    مش تخريف ولا حاجة.. هي فكرة حلوة جدا.. الرمادي!
    أنا بس كنت بانفذ فكرة قديمة، وما فكرتش خالص أستخدم ألوان تانية.. بس عندك حق طبعا.. أنا فعلا هاجرب أستخدم الرمادي في التصميم، وممكن ألوان تانية كمان.. الكحلي مثلا مع الاسود ممكن برضه يدي إيحاء الليل.. شكرا على الفكرة :D

    لازم تحرجونا يعني؟
    لا.. "شخصة" مش فصحى.. ولا عامية.. دي استهبال مني! ومش ناسي إني قلت لك إني ملتزم بالفصحى في التدوين، ولو استخدمت عامية يبقى بين علامات تنصيص.. عشان كده حطيتها بين علامتين تنصيص!

    شكرا تاني :)

    ردحذف
  6. مش باسأل بجد طبعا ولا عشان مش فصحي لأنك حاططها بين علامات تنصيص ..أنا بس باهزر عشان بحب كلمة (شخصة ) دي وأول مرة أشوف حد غيري بيستخدمها ! وكمان بيتهيألي عامية زي ما بنقول (بني آدمة )كدة علي سبيل التأليف :) عموما في كل الأحوال تاء التأنيث ليها رونقها طبعا طبعا يعني!!p:

    ردحذف
  7. أختك العزيزة الغالية:
    جميلة طبعا..
    مع إنى متأكدة أن الأصل أجمل، (اللى كان بالرصاص) برغم إنى مش فاكراه قوى مع إنى عارفة إنى شوفته أكيد بس أنا فاكرة حاجات تانية عملتها بالرصاص وكانت رائعة علشان كده متأكدة أن التصميم ده بالرصاص أحلى...

    وبيتهيألى كمان أنا عارفة مين الـ(شخصة) دى...
    هأهأهأ...

    ردحذف
  8. إيما:

    بتستخدميها انتي كمان.. كويس.. أهلا بيكي !
    لا.. مش عامية، لأن ماحدش بيستخدمها.. ولو اتنين بيقولوها فده مش كفاية عشان تبقى عامية!

    تاء التأنيث ليها رونقها طبعا.. ونون النسوة كمان.. هو أنا أقدر أتكلم؟

    أختي العزيزة الغالية:

    الرصاص أجمل.. أظن كده فعلا.. لكن لو اتاخد بالسكانر مش هايكون حلو..
    عارفة الشخصة طبعا.. هش بقى!

    ردحذف
  9. رواية للنشر الإلكترونيّ

    الإبداع الحقيقي حري ٌبالتعبير عن ذاته ، والفكر الإنساني لم يخلق ليختنق في ظلام الصدور، والمبدع الحقيقي يمتلك دوماً الحق المطلق في أن تجد أعماله طريقها للنور باعتبارها خلاصة تجربة إنسانية كاملة تستحق النشر .
    من هذا المنطلق تعمل دار رواية للنشر الإلكتروني على إفراد مساحة كاملة للنشر لكافة مبدعي الشبكة العنكبوتية بإعتبارها الخطوة الأولي نحو النشر الورقي، وفي سبيل الحلم في أن يصل إنتاجك للجميع تتعهد الدار خدمة النشر الإلكتروني على موقعنا أولاً بصورة تليق بالأعمال مع توفير الدعاية اللازمة والمناسبة له على الشبكة على كافة المستويات ثم تقديم ما يصلح منها لدور النشر المختلفة شرط أن يكون حجم هذه الأعمال صالحاً للنشر الورقي .
    بدايتنا هي الحلم المشترك ودافعنا للاستمرار هو الأعمال المميزة من أجل أن نحقق معاً توازناً للنشر الإلكتروني والورقي ... الجديد عندنا هو اختيار أفضل عمل سنوي يصل إلينا كل عام من خلال لجنة تنعقد لذلك وتعتمد في اختيارها في الأساس على استقراء القبول الذي لاقاه العمل المختار لنشره بصفة سنوية في معرض الكتاب مع التزام الدار بتكليف نشره وعمل الدعاية اللازمة له كاملة و بصورة مرضية لصاحبه .
    يبقى أن ننوه أننا لن نخضع لشروط النشر المعتاد وتعسف دور النشر التقليدية و يكفي فقط أن يمثل عملك تياراً أدبياً ناضجاً سواء أكان العمل في صورة رواية أو ديوان شعر أو مجموعة قصصية .

    لزيارة الدار:
    http://rewaya1.blogspot.com/

    موقعنا على الفيس بوك
    http://www.facebook.com/group.php?gid=41385681402

    بريد الكتروني :
    rewaya12@hotmail.com
    rewaya12@yahoo.com

    ردحذف