٢٠٠٨-١٢-١١

الأنثى هذه كائن مزعج بشدة..
ثرثرة.. ثرثرة.. ثرثرة..
لك لك لك !
وليتها ثرثرة في شيء ذي قيمة.. لكنها ثرثرة بلا معنى!
أختي تجلس مع أمي.. تحكي لها.. أكثر من ساعة تحكي لها حكايات وتفاصيل مملة، ملخصها: طبخت وعملت شغل البيت!
لا أعرف ما المهم في أن تحكي أن الطماطم كانت مش عارف إيه فجابت الصلصة من مش عارف فين وعملت مش عارف إيه.. إيه هو ده.. حاجة تغيظ!
وجت تمسح مش عارف فين فالمية جت مش عارف فين فقامت جابت المسّاحة من حماتها.. يا سلام!.. كده في إثارة في الأحداث !.. جابت مساحة من حماتها عشان مساحته مش عارف مالها.. دي حاجة تجيب شللللللللل!
المصيبة أن هذه هي الأنثى.. دائما هن كذلك.. أتذكر في أيام الجامعة، كانت زميلاتي لاهم لديهن إلا استراتيجيات المحشي والباذنجان، وفنون المكرونة والبسلة، ومهارات الحلويات والكنافة! .. طبعا حديث الملابس لا ينتهي.. وحديث الإكسسوارات.. وحديث المكياج.. وأحاديث "الفلانات": فلانة التي تزوجت وفلانة التي ارتبطت وفلانة التي شدت مع فلانة وفلانة التي.. أووووووف!
كائن غريب ممل حقا!
لا أدري كيف تطيق الأنثى نفسها أصلا!
أمر مدهش..
تجد الأنثى منهن تنظر إلى الكون نظرة النملة الشاردة على سطح بطيخة، حاسبة - الساذجة - أنها تجوب حدود الكرة الأرضية، وأنها تسيطر عليه الآن!
نظرة ضيقة للأمور.. هذه هي نظرة الأنثى لما حولها.. المشكلة الحقيقية أنها لا يمكن أن تقتنع بهذا مطلقا؛ لسبب بسيط، وهو أن هذه هي نظرتها هي نفسها..
هل المجنون يعرف أنه مجنون؟
لا.. هو يظن نفسه عاقلا!
بالمثل فإن الأنثى لا ترى أي عيب من عيوبها مطلقا.. لا ترى إلا وردا أحمر الخدين!
لا تعميم ههنا.. لكن هناك سمات مشتركة..
مثلا الأنثى كائن ثرثار.. هذه حقيقة لا ينكرها إلا أنثى منحازة لجنسها، أو رجل يفتقر إلى الموضوعية!
لا أنكر أن هناك استثناءات.. لكنها تبقى "استثناءات" .. بيضة الدجاجة فيها صفار واحد.. بعض البيض يحوي صفارين.. هل أصبحت هذه قاعدة؟
بالتأكيد لا!
على كل حال.. منتدانا يحوي الكثير من البيض ذي الصفارين.. هذا مطمئن حقا!

هذه كانت فضفضة كتبتها منذ وقت طويل في منتدى روايات العزيز.. كان هناك تدوينة/ رد فعل من إيمان على مدونتها القديمة في "ويندوز لايف" - التي لا يستخدمها أحد - لم أر هذه التدوينة إلى مؤخرا.. يبدو أنها غضبت مني حقا..
أنا أعتذر لها، وأعتذر لكم على الكتابة بالعامية و.. اقرأوا تدوينتها.

هناك ٢٠ تعليقًا:

  1. استنى
    استنى بس انا بحاول ادور على كلمة او وش معين
    ممكن لو في الوش اللي فاتح بقه على الاخر دا و مبرأ عينه اووووي
    اووو ماي جااااد
    يخرب عقلك ياولد ايه اللي انت عملته دا
    ههههههه ينفعوا دول

    اوعى تكون يابني فكرت انا كنت زعلانه لما كتبت الرد في البوست اللي فات او كنت متضايقه و الله ابدا انا بس افتكرت البوست قلت لك عليه
    و الله لا احمل اي ضغائن و لا حاجهD:
    انا كنت ساعتها غضبانه اوي معرفش ليه
    و كنت متغاظة اوووي من الرد بس حتى و الله ساعتها مازعلتش منك و لا حاجه لكن دلوقتي كل ما بقرأ البوست دا بضحك اوعى تكون زعلت مني
    مقبول اعتذارك يافندم مع اني مش زعلانه خالص و الله :)
    بس لما نشوف رد فعل البنات اللي هتتدخل هتغضب زي ما انا كنت غضبانه ولا انا بس اللي غضبت اوي كداD:
    حلوالبوست دا اوووويD:
    شكرا يا ولدي العزيز ما انحرمش منك ابدا:)

    ردحذف
  2. استنى
    استنى بس انا بحاول ادور على كلمة او وش معين
    ممكن لو في الوش اللي فاتح بقه على الاخر دا و مبرأ عينه اووووي
    اووو ماي جااااد
    يخرب عقلك ياولد ايه اللي انت عملته دا
    ههههههه ينفعوا دول

    اوعى تكون يابني فكرت انا كنت زعلانه لما كتبت الرد في البوست اللي فات او كنت متضايقه و الله ابدا انا بس افتكرت البوست قلت لك عليه
    و الله لا احمل اي ضغائن و لا حاجهD:
    انا كنت ساعتها غضبانه اوي معرفش ليه
    و كنت متغاظة اوووي من الرد بس حتى و الله ساعتها مازعلتش منك و لا حاجه لكن دلوقتي كل ما بقرأ البوست دا بضحك اوعى تكون زعلت مني
    مقبول اعتذارك يافندم مع اني مش زعلانه خالص و الله :)
    بس لما نشوف رد فعل البنات اللي هتتدخل هتغضب زي ما انا كنت غضبانه ولا انا بس اللي غضبت اوي كداD:
    حلوالبوست دا اوووويD:
    شكرا يا ولدي العزيز ما انحرمش منك ابدا:)

    ردحذف
  3. لييييييييييه بس كده يا ريس

    عيب عليك اوي والله الكلام ده

    مهو الرجاله بردوه تافهين يعني

    يقعدوا بالتلات ساعات قدام الماتش

    وتلات تيام تانين يكلموا علي اجوان الماتش ده

    ردحذف
  4. ماشى انا معك ان فى بنات ثرثارة لكن برضه فى بنات مش تافهه

    زى مافى اولاد عقلها كبير فى اولاد مابتعرفش اساسا تفكر

    كل اللى عايزينوا يكلم بنات يمسك موبايل يجيب لاب توب

    فى كل نوع فى الحلو و الوحش

    فى اللى بيفكر و فيه اللى واخدها بالبركه

    سواء ولد او بنت

    ردحذف
  5. مبدئيا مش معترضه مع كلامك

    ومش حنحاز لبني الاناث رغم أني منهم

    وده طبع في المرأة أنها رغاية بس زي

    ماقلت يامحمد في استثناءات.. وكون أن

    في نماذج تفكيرها محدود فده لانها بتتربى

    على ان مكانها هو البيت يااما بيت

    ابوها اخوها جوزها, واكيد مش حتجيب

    تفكير امرأة عامله لست بيت واللي

    مؤمن بان مفيش وجه اختلاف مابينهم

    اكيد من غير نقاش تفكيره هو اللي محدود

    بس وجه اعتراضي الوحيد عليك يامحمد

    انك تتفه من قيمة الانثى.. ولو دورت

    حواليك حتلاقي الانثى موجودة في مامتك اختك مراتك بنتك

    عذرا للاطاله

    ردحذف
  6. Die :

    شكرا على الدعوة. أشكرك..
    ستجدني هناك إن شاء الله :)


    إيمان:

    هي ايه الألغاز دي بقى؟
    ما كنتيش زعلانة بس كنتي متغاظة؟
    عروستي!
    عموما مش مشكلة، المهم أنك مش زعلانة، وربنا ما يجيب زعل :)
    وإيه بقى لما نشوف رد فعل البنات دي؟
    انتي بتقوميهم ولا ايه؟
    إحم.. هو أنا هاخاف يعني؟

    عفوا، ولو أني مش عارف شكرا ليه!
    منوررررررررراني :)


    جومانا:

    ليه كده بس يا حاجة!
    هو بصراحة عندك حق.. الرجالة بيعملوا كده.. لكن هل دي تفاهة؟
    ومش 3 أيام قوي يعني!
    وبيني وبينك يعني حديث الكرة أمتع من حديث البصل.. على الأقل فيها فن!

    ضد التيار:

    معاكي في دي، بس فيه سمات مشتركة في الغالبية العظمى منهن.. ما تخلينا محايدين شوية!
    المهم انك منور كالعادة.. دي أهم حاجة :)



    دينا يسري:

    انتي هاتشيليني غلط ليه بقى؟
    أنا عارف طبعا إن الأنثى هي أمي وأختى وزوجتي و... لاحظي أنني كنت أتحدث عن أمي وأختي أساسا!

    بالنسبة للفرق بين تفكير المرأة العاملة، وست البيت، فأنا أرى أن الأخيرة تفكيرها أكثر نضجا.. وربما هذا أكثر ما يغيظني!

    بالمناسبة.. أنا لا أقلل من قيمة الأنثى؛ النثى على عيني وراسي.. أنا فقط أقلل من طريقتها في التفكير!
    صحيح..
    مرحبا بك هنا :)

    ردحذف
  7. يخرب عقلك .... بجد مدونه تحفه ... تحفه بجد ...

    (ن_1)

    ردحذف
  8. إيه ده !!!
    يعني كمان عقدت البنت البشوشة المبتسمة وتخليها تعمل دعوة للانتحار الجماعي !!
    طب والله الرجالة بقت رغاية أكتر من الستات اليومين دول !
    لأ وكمان لما تيجي تجامل شوية في آخر المشاركة متلاقيش غير البيض !! قال صفار واحد وصفارين قال :(
    عموما مفيش حاجة اسمها كلام مهم وكلام مش مهم طالما مش بتناقش قضية أو قاعد في مجلس علم ولا في ندوة ..إنت عايز أختك ووالدتك يتكلموا في الكورة مثلا ولا يتكلموا في إيه !! وبعدين مين قال إن حديث الكرة أمتع من حديث البصل؟؟ عشان تعرف بس إن الكائنات الذكورية دي متسلطة وبتحب تفرض رأيها !!

    تدوينة مستفزة بس أسلوبها الساخر ضحكني جدا بصراحة :)

    ردحذف
  9. غريبة
    انا طول عمري في الجامعة و المنتديات و المدونات بل و الاسرة بيتكلموا في مواضيع جد و كمان بها لمحة ثقافية
    محمد .. الطيور علي اشكالها تقع يا عزيزي
    راجع نفسك و اصلح من شخصيتك حتي تستحق ما هو افضل
    تحياتي
    إيهاب

    ردحذف
  10. و الله انت برنس
    من كام يوم داخل انام لاقيت حوار فى البيت اتفتح حوالين الطماطم و الأكلة بتاعت الأسبوع اللى فات و فاكره زمان لما عملنا مش عارف ايه ... فعلاً كنت حقوم اولع فى نفسى او حولع فى البيت و انزل بسرعة و اضحك ضحكة الأشرار هاهاهاهاهاهاها
    بجد تدوينة تستحقها أى أنثى و تستحق المزيد .
    تسلم إيدك يا دفدف (f)

    ردحذف
  11. أختك العزيزة الغالية:
    ماشيييييي...
    بكرة نتقابل وهاعرف شغلي معاك.
    أولاً: مش كل كلامي مع ماما عن الأكل وبس.., وبعدين عايز إيه من واحدة بتقضي نص حياتها في المطبخ.... ولو عليا أنا ماكنتش دخلته خالص.... وعايزنى أتكلم مع ماما في إيه؟؟؟؟ الليبرالية العالمية مثلا..... ولا مشاكل ثقب الأوزون والاحتباس الحراري.....
    وإنت كمان بتحس إننا بنرغي لأننا فعلا بنتكلم كتير لأننا مش بنشوف بعض كتير... يا ذكي
    جرب مرة تحبس نفسك لمدة يومين فقط ولا تكلم أحدا إلا للضرورة وشوف حالتك هاتبقى عاملة إزاى
    والله إنتم اللى مملين ومش عاجبكم العجب..
    وبعدين إحنا بنتكلم في الأكل علشان يعجب سيادتك.. وياريته بيعجب..
    وبعدين إنت آخر واحد تقول كده عليا لأنك أكتر واحد باتناقش معاه في كل المواضيع اللى في الدنيا.....
    يعنى مش جاهلة ولا محدودة التفكير كما يوحي كلامك........ يا رخم.


    وبعدين ماشي..... هاخدك إنت وكل الرجال على قدر عقولك.....
    جميع الإناث رغيات ومملات لأه ومش بس كده ده إحنا فينا عيوب تعجز عقولكم الجبارة عن حصرها...
    إيه اللى غاصبكم علينا؟؟؟؟؟

    اللى عاجبه على الكحل يتكحل واللى مش عاجبه يترحل..

    مع ألف مليون سلامة.. ومع أمنياتنا القلبية بالنجاح والتوفيق.

    والله تريحونا....

    ردحذف
  12. اعود الي هنا بعد ان هدأت اعصابي قليلاً .. حقاً ضايقني كلماتك بشدة يا محمد
    اهذا رأيك حقا ً ؟ محمد المثقف الفنان هذ رأيه في المرأة ؟؟ , و اذا كان هذا راي انسان بثقافتك و تفتحك عن المراة فما هو راي من هم اقل منك علما ً و ثقافة ؟ .. حزنت لكلماتك بشدة

    ردحذف
  13. (ن-1):

    شكرا يا صديقي، سعيد أنها أعجبتك.. يا رب تيجي على طول بقى :)
    تعال هنا صحيح.. انت مدون من إمتى؟


    إيما:

    هههههههههههه
    أخيرا شفنا الوش التاني :D
    المهم التدوينة عجبتك.. والبنت البشوشة المبتسمة دي أنا آخر واحد يعقدها، وحتى شوفي كلامها هاتلاقيها مش زعلانة.. (وش ملاك)


    إيهاب:

    أنا فهمت رأيك.. لكن لم أفهم معنى "الطيور علي اشكالها تقع يا عزيزي
    راجع نفسك و اصلح من شخصيتك حتي تستحق ما هو افضل"!

    هل تقصد أنني ثرثار ومزعج، ولذلك لا أقابل إلا النوع نفسه من الإناث لأن "الطيور على أشكالها تقع"؟

    بالتأكيد أنا بحاجة إلى الإصلاح من شخصيتي، ككل الناس، فلا أحد كامل كما تعلم.. لكن - بيني وبينك - بعض عيوبي لا أحب تغييرها!
    :)


    عطشان:

    حبيبي!
    أيوة كده تعال اقف جنبي! هههههههههههههه
    شفت يا عم؟
    أنا ما ولعتش ولا فجرت، أنا بس فضفضت بكلمتين، الدنيا اتقلبت فوق دماغي!
    غلابة احنا والله!


    أختي العزيزة الغالية:

    آآآآآخ!
    جالك الموت..!
    إحم.. دي تدوينة من وحي الخيال على فكرة.. آآ.. وكان فيلم كرتون و... وانتي عاملة إيه دلوقتي؟
    مش هاتعزموني على الغدا بكرة؟


    إيهاب:

    لا أفهم حقا ما الذي أحزنك في كلامي؟
    هذه طبيعة الكتابة الساخرة يا صديقي، وأنت قرأت أحمد رجب ومحمد عفيفي ومحمود السعدني وبلال فضل والمازني وبرنارد شو وحتى أنيس منصور، وتعرف ما أقصد..
    الكتابة الساخرة هي نوع من الكاريكاتير، الذي يضخم العيوب والسلبيات ويضحك منها..
    الأمر يشبه لهجتك وانت تقول جملة ساخرة تنتقد بها شخصا وأنت تضحك، سيقبلها لأنك تتحدث بجدية، الحديث الجاد لا يقبل مثل هذه المبالغات.

    تحياتي :)

    ردحذف
  14. بسم الله الرحمن الرحيم

    شوية حنان ومفهومية يا بو حميد لو كانوا كده ما كانش نزار قباني كتب فيهم كل الكلام الجميل ده. عمومًا هاتهم لي طيب شوية بس علشان يلطفوا الجو.عيلتنا كلها بنات علشان كده عيله أموره أنا اسرتي مفيهاش ولا بنت كلنا 4 أولاد ماشاء الله عاملين توازن بيئي علشان كده هاتهم لنا شوية أرحم من وجع الكلام بتاع الرجاله عن الشغل والذي منه. طيب يا أخي اقعد شوية استفيد من وصفاتهم في المطبخ أنا نفسي بحب الطبخ وعايز أمي تعلمني إزاي أطبخ علشان أريحها شوية.. زميلك في جامعة أكتوبر (أحمد راشد)

    ردحذف
  15. فعلا بجد عندك حق
    وجامد اوى تعبير تنظر إلى الكون نظرة النملة الشاردة على سطح بطيخة
    بس نسيت تقول لبطيخة قارعة ولا حمرا

    ردحذف
  16. هو انت ماكتبتش حاجه بعد التدوينة المنحوسة دي ليهD:
    الله يسامحني
    و الله حاسه انك زعلت مني بسببها

    ردحذف
  17. بعيد عن إن التدوينة حلوة و مش كل البنات كده و كل الكلام الجميل الكتير اللي اتقال ده.
    طب لما البنات بيتكلموا في الطبخ و المطبخ الرجالة بيتكلموا في إيه؟
    في الشغل أو العربية أو الكورة..
    غير كده أي موضوع تاني حتلاقيه مشترك.. و حتلاقي بنات كتير بيتكلموا في الثقافة و بيتكلموا في كل حاجة ممكنة..
    طبعًا لو بصيت على المواضيع المشتركة بتلاقي مواضيع كتير جدًا تافهة جدًا.. بس مشتركة..
    و لو الأنثى ثرثارة جدًا و بتقضي وقتها كله كلام.. فالذكر ثرثار بنفس الدرجة و بيقضي وقته كله كلام برده..
    يعني هوا لما الرجالة بيقعدوا مع بعض بيعملوا إيه؟ أكيد بيتكلموا طبعًا!

    مش عارفة أنا اتكلمت كتير و للا لأ، قلت حاجة مفيدة و للا لأ بس أنا قلت اللي عندي..
    شكرًا يا محمد على التدوينة الجميلة دي :D

    ردحذف
  18. أنا أنثى وثرثارة وأفتخر:(
    (حلو تعبير البطيخة!)

    ردحذف
  19. نزار ده أنا متبري منه مبدئيا.. ده مش تبعنا يا ريس!
    ما شاء الله على المفهومية.. بتتعلم الطبيخ عشان تريحها؟
    والله كويس.. إعلااااااان: عريس بيتعلم الطبيخ أهو.. مين قالت هات؟
    منور يا أحمد :)


    شيف:
    أهلا بيك :)
    البطيخة؟
    إحم.. قرعة!


    Killua:
    أديني كتبت.. انتي رحتي فين بقى؟
    لا طبعا ما زعلتش. قال زعلت قال.. هي سهلة كده!


    فوءة:

    هممممم
    منطقية البنت دي!
    شكرا على رأيك في التدوينة، ولو انك بهدلتيها خالص.. مش هاجادلك في رأيك.. بس أنا معجب بطريقتك المنطقية دي.. يا ريت كل البنت يتعلموا منك :D

    أكواني:

    صح كده.. هو ده الكلام اللي من الآخر.. انتي كنتي فين من بدري؟
    شاهد من أهلها!
    اتفضلي البطيخة كلها يا فندم .. نورتي الشادر كله :D

    ردحذف
  20. أحمد راشد ..
    أظنك يا عزيزي هتغير من رأيك بعد صدور الكتاب البمبى"التخلص من ...." خلينا ساكتين أحسن .

    ردحذف