٢٠٠٩-٠٣-١٣

الورق...

أنا أحب الورق!

جميل هو الورق الأبيض..
جميل كقلب صديق مفتوح لك كي تبثه شكواك..
جميل كمستقبل يبتسم لك، يمكنك أن تفعل فيه الكثير والكثير..
جميل هو الورق الأبيض..
جميل كالخير..
جميل كراحة البال..
جميل كقصيدة بسيطة، بديعة..
جميل كزهرة رقيقة..
جميل كوجه القمر، يتحدى السواد حوله في العالم كله، ولا

يتوه بياضه وسط هذا السواد..
جميل كطيف حبيبتي حين أخط لها على الورق كلمات تشتعل

حبا..
جميل كطفل برئ نقي..
....
سأظل أعشق الورق الأبيض، وسأظل أتحاور معه بالكلمات

والألوان.. وكل ما أرجوه ألا يكون الأثر الوحيد الذي أتركه

عليه هو أن أبدد جماله..


(شخابيط وجدتها في دفتر قديم بقلم رصاص.. يبدو أنني كتبتها منذ خمس سنوات أو أكثر...)

ـ


هناك ٧ تعليقات:

  1. جميل علشان كأنه حياة جديدة لسة قدامها كل الوقت عشان تتشكل وتتلون وتتغير باي تفاصيل تختارها!

    وجميلة الخاطرة كمان:)!..مش هأقول شخابيط عشان شخابيط دي بتاعتي أنا وبس!!

    ردحذف
  2. جميلة:)

    ردحذف


  3. أنا بأه ياصاحبي مش بحب الورق غير ساعة القراية بس. غير كده لو فكرت أكتب بيبقى على الكومبيوتر.
    زمان صحيح كنت بكتب على الورق. في ثانوي جربت كتابة مذكرات يومية وداومت عليها لحد ما كرهت الورق.
    عشان كده مش بحب أشوف الورق غير لو حقرا منه بس.




    ردحذف
  4. ده بالظبط الفرق بين الفنان

    والفيلسوف

    لكن مهما يكن يبقي للورق عشق خاص

    ووفاء أيضًا

    وبس

    ردحذف
  5. دفدوف ..

    ايه الجمال ده

    سمعت لينا وانا بشوف الكلمات دي

    حستها جزء من الاغنية

    بجد ات رائع يابني

    ردحذف
  6. وياسلام ع الورقة بقى لما نعملها مركب ونتمنى نبقى ازع نركبها ونهرب ..ملكوت تاني :) ولاحظ انه من خمس سنين بس بسيط وصادق وملهم

    ردحذف
  7. أختك العزيزة الغالية:
    طبعا كلام جميل وشاعري و... و... و...
    ما أقدرش أقول حاجة.

    بس يعنى خلاص حضرتك فاضي ورايق وفايق قاعد توصف وتتغزل في الورق؟؟؟؟؟؟؟؟
    إيه الناس دى؟
    هو إنت من خمس سنين كنت بتعمل إيه؟

    ردحذف