٢٠١٠-٠٧-٠٦

خالد سعيد

خالد سعيد
والامتحان
كان إننا
نقدر نشبك إيد في إيد
تبقى طايلة
مش قصيرة
وعين بصيرة
تشوف لنا
بكرة جديد
غير الغبي ده اللي بيتكرر من يوم ما جينا الدنيا دي
من قبلنا
من قبل حتى ما نتولد..
بكرة تاني.. نمد إيد ونقول غلط
من غير ما تتحط ف حديد
بكرة غير ده
احتمال تبقى سعيد، من غير ما تسرق أو تهاجر أو تبيع
بلدك لتجار العبيد


هناك ١٤ تعليقًا:

  1. رغم جمال الرجوزة إلا انني استغفر الله علي سب اليوم حتي لو كان السبب أدبي .. سامحني .. وليغفر لك الله ..

    ردحذف
  2. ليغفر الله لنا جميعا..
    الحديث القدسي يقول "لا تسبوا الدهر"، وأنا لم أسب الدهر، وإنما وصفت "حقبة زمنية" بأنها يوم غبي يتكرر.. المعنى واضح والفرق واضح أيضا في رأيي، وإلا ما كنت قلتها..
    بالمناسبة، لا أرى حرجا في وصف يوم بأنه "أسود" أو "نهار أسود"، ولم أبتلع تأويل البعض لمثل هذه الكلمات أنها سب للدهر، وأختلف معهم بشدة.. واختلافي هنا ليس مجرد اعتداد برأيي، فاللغة العربية هي تخصصي وأنا - بلا غرور - أعرف ما أتكلم عنه.
    شكرا لك :)

    ردحذف
  3. رحمه الله و نصر من ينادون برفض الظلم و اظهار الحقيقه


    يشرفنا تواجدك معنا في تجمعنا الجديد مدونات من اجل التغيير

    ردحذف
  4. كلماتك في الصميم
    فدعني اشاركك الكلمات
    دعني اشاركك التدوين

    في حاجات كبرت في معناها لما انا كبرت
    و في حاجات صغرت في معناها عشان انا كبرت
    في ناس وحشوني عشان هما مش وحشين
    و ناس زعلوني وما يهمهش اني اسمحهم يوم الدين
    و في ناس نفسي اقلهم مسامحاكم بس الاول ردوا الدين
    و في ناس افتكرت اني سامحتهم و طلعت انا اللي عليا الدين
    انا مش عصفورة و مش سمكة و مش بللورة و مش نخلة
    انا اخرى فراشة تطير بجناحات و تتعب بس قلبها مش حزين
    انا ممكن اكون فلة بس احب اشتري الياسمين
    و ممكن اكون نسمة تمنع نفسها عن شخص لعين
    و ده اخري
    لكن ما ليش في الحقد والاسافين
    انا لسة باحلم لكن يوم كابوس و يوم منام وردي برائحة الرياحين
    و حتى لما اثغضب و اثور ثورتي ثورة ياسمين

    انا موديل صاحبة مدونة عايزة اخس او

    http://back2evans.blogspot.com

    ردحذف
  5. الله يرحمه يارب رحمة واسعة

    ردحذف
  6. الله يرحمه ياااااااااااااارب

    ردحذف
  7. الله يرحمه ويرحمنا برحمته

    ردحذف
  8. الله يرحمه يارب
    موته كان صفعه على وجع الظلم

    ردحذف
  9. الله يرحمه يارب ويرحمنا

    ردحذف
  10. الله ينور قبره يارب ويصبر عائلته .. آآمين

    ردحذف
  11. الله يوفقكم ... :) اتمنى عرض المزيد من الموضوعات

    Wohnungsräumung
    Wohnungsräumung Wien

    ردحذف
  12. :)) ... شكرا لكم .. دائما موفقين

    umzug - umzug wien - umzug wien

    ردحذف