٢٠٠٧-٠٨-٠٧

سلوا قلبي

الشعر الحلمنتيشي هو لون من ألوان الشعر، يعتمد على السخرية والفكاهة، عن طريق مزج اللغة العربية بالعامية، على طريقة أغنية عبد الحليم الشهيرة "وحقك أنت المنى والطلب... والله يجازي اللي كان السبب"..

يهتم الشعر الحلمنتيشي أيضا بفن معارضة القصائد، وهو فن معروف ومعترف به، وفيه يكتب الشاعر قصيدته على وزن قصيدة أخرى شهيرة، إما بهدف معارضتها والرد عليها، أو بهدف السير على نهجها، كما في قصيدة شوقي الشهيرة "نهج البردة"، التي كتبها على وزن "البردة" للبوصيري..

الشعر الحلمنتيشي فن حقيقي له قيمته الأدبية، لكنه ظُلم كثيرا، ربما لأنه يقع في المنطقة الفاصلة بين الفصحى والعامية.. كنت قد كتبت واحدة من هذا النوع منذ سنوات، على وزن قصيدة "المستبدة" التي غناها كاظم، لكنني لا أذكر مكانها الآن!

دعك من كل هذه الثرثرة، واقرأ واحدة من القصائد الحلمنتيشية :

هذه قصيدة مكتوبة على وزن قصيدة أحمد شوقي المعروفة "سلوا قلبي"، وهي منسوبة إلى الساحر – كما تسميه إيما – سيد حجاب:


سلوا قلبي


سلوا قلبي وقولوا لي الجوابا
لماذا حالنا أضحى هبابا؟
لقد زاد الفساد وساد فينا
فلم ينفع بوليسٌ أونيابة
وشاع الجهل حتي أن بعضا
من العلماء لم يفتح كتابا
وكنا خير خلق الله صرنا
في ديل القايمة وف غاية الخيابة
قفلنا الباب أحبطنا الشبابا
فأدمن أوتطرف أو تغابي
***
أري أحلامنا طارت سرابا
أري جناتنا أضحت خرابا
وصرنا نعبد الدولار حتي
نقول له(أنت ماما وانت بابا)
وملياراتنا هربت سويسرا
ونشحت من الخواجات الديابة
ونهدي مصر حبا بالأغاني
فتملؤنا أغانينا اغترابا
وسيما الهلس تُشبعنا عذابا
وتشبعنا جرائدنا اكتئابا
***
زمانٌ يطحنُ الناسَ الغلابة
ويحيا اللص محترما مهابا
فكن لصا إذن أو عش حمارا
وكل مشا إذن أو كل كبابا
ودس علي الناس أو تنداس حتى
تصير لنعل جزمتهم ترابا
أمير الشعر عفوا واعتذارا

لشعرك.. فيه أجريت انقلابا
ومانيل المطالب بالطيابة
دي مش دنيا ياشوقي بيه.. دي غابة!

هناك ١١ تعليقًا:

  1. ههههههه
    بجد بجد تجنن
    لذيذة اوي
    اول مرة اقرا حاجة لسيدحجاب
    بس جميلةو معبرة جدا عن اوضاعنا في الوقت الحالي
    اول مرة اعرف انه بجد فيه شعر اسمه الشعر الحلمنتيشي
    شكرا على المعلومة:)
    ابقى حط كمان اللي انت كتبته :)

    شكرا اوي على الشعر دا
    قصير بس حلو اوي

    ردحذف
  2. إيمان:
    هي فعلا جميلة.. لكن مش أول مرة تقري حاجة لسيد حجاب.. أنا متأكد!
    مش سمعتي تتر أرابيسك.. وليالي الحلمية.. والليل وآخره.. وكناريا وشركاه.. وبوابة الحلواني.. و... و.....
    كل ده سيد حجاب!
    الشعر الحلمنتيشي معروف من زمان.. هابقى أنشر حاجات تانية منه إن شاء الله..
    وهادور على القصيدة بتاعتي إن شاء الله..

    دايما منورة المدونة زي أي عمود نور :p

    ردحذف
  3. لحقت ترد
    بقى منورة المدونة زي اي عمود نور
    ماشي شكرا يابني
    انا برده قلت مش أول مرة اقرأ له حاجة اكيد
    بس اول مرة اقرأ حاجة و اعرف انه هو اللي كاتبها

    يالا عاشت مدونتك دوماً شاتاً:D
    ابقى انشر حاجات تاني و ودور على قصيدتك مش تكسل بس مش دلوقتي ها

    ردحذف
  4. رائعة..حلوة أوي بجد
    ساحر طبعا سيد حجاب..بس كلامه بيوجع علي قدر جماله وسحره ده
    بس عايزين القصيدة بتاعتك صح زي ما إيمان بتقول

    سلام:)

    ردحذف
  5. إيمان:
    لحقت.. عالم فاضية بقى!
    طيب.. طالما عجبك سيد حجاب، زيارة كده لمدونة إيما هتلاقي هناك حاجات تانية من الروائع بتاعته..
    حاضر.. إن شاء الله.. أنا دائما مسالم ووديع وطيب وباسمع كلام ماما :D
    منورة كالعادة.. زي عمود النور برضه :p

    إيما:
    ياه.. تصوري كنت لسة في سيرتك :D
    انتي فين يا بنتي؟ كنتي بتصيفي ولا إيه :D
    أكيد كلامه على جماله بيوجع.. لأنه صادق..
    حاضر والله إن شاء الله هابقى أشوفها.. بس ما تتوقعيش حاجة جامدة.. كانت محاولة كده وخلاص.. مش قوي يعني..
    ويلكم باك :)

    ردحذف
  6. طبعا سيد حجاب فوق التقدير اصلاً , اللى اعرفه كمان انه شخصياً محترم جداً , بس انا عايزا اسأل سؤال .. رغم طابع الشعر او غرضه هو مايعتبرش معارضة شعرية , او نوغ من انواع فن المقامات ؟؟؟؟ مش عارفه انا حاسة انه فى كينونته شبه المعارضة انما فى غرضه زى المقامة !!!! ؟؟؟؟

    ردحذف
  7. فين ؟؟أنا موجودة أهو وعاملة إزعاج
    كالعادة
    :)
    أصيف؟؟لأ مش باصيف ..أصيف إزاي وأنا عندي امتحانات!!:(..إلا لو اعتبرنا الامتحانات مصيف علي أساس ان كلها فسح برضه
    يلا ربنا يعديها علي خير
    فين القصيدة صحيح؟؟

    ردحذف
  8. شغف:

    فعلا.. ده انطباعي برضه عن سيد حجاب شخصيا يعني.. قابلته مرة واحدة .. بني آدم متواضع جدا وذوق جدا..
    مش عارف إذا كنت فهمت سؤالك كويس ولا لأ.. بس متهيألي إن الشبه بس في نقطة السخرية.. المقامة والشعر الحلمنتيشي كلاهما ساخر.. لكن المقامة قصة أصلا.. يعني.. هو أقرب للشعر..

    إيما:
    هنا؟
    هممم.. مش كنتي غايبة ولا أنا بيتهيألي؟
    اتاخدتي غياب أول امبارح!
    ههههههه
    منورة على طول والنيعمة.. بس شكلك بتوفري بطارية اليومين دول!
    ههههههه
    أنا كمان في مصيف امتحانات.. 25 أغسطسس الجاي إن شاء الله.. دعواتك بقى.. وربنا معاكي انتي كمان..
    القصيدة؟.. إحم.. إحنا لحقنا؟
    تصدقي كنت نسيت!
    حاضر والله.. هادور..
    طحياطي

    ردحذف
  9. سيد حجاب.. من شعرائى المفضلين.. كلامه جميل.. فيه فلسفة.. وشجن ساعات.. وشقاوة ساعات.. يمكن انا مبفضلش الشعر الحلمنتيشى ده.. بس ساعات بيبقى جميل.. زى دلوقتى..

    ردحذف
  10. high hopes:
    سيد حجاب طبعا لا خلاف عليه.. شعره متعة صافية بجد..
    الشعر الحلمنتيشي فيه حاجات كتير حلوة على فكرة.. إن شاء الله هابقى أختار حاجة تانية كويسة وأنشرها هنا ..
    منورة.. عارفة؟..
    طيب!

    ردحذف
  11. أول مرة أسمع عن حاجة اسمها شعر حلمنتيشي
    ده حتى أنا كتبت اسمه بالعافية :D

    سيد حجاب.. هممم.. شعره جميل فعلًا
    أنا مش من هواة الشعر و لا ليا في الشعر خالص
    عشان كده مش حتلاقيني عارفة أي حاجة عن أي حد :$

    ردحذف