٢٠٠٧-٠٥-٠٦

حلول وجيه.. الوجيهة!


لحن وجيه عزيز - وغنى بعض رباعيات صلاح جاهين، بأسلوب يختلف تماما عن أسلوب الراحل.. سيد مكاوي ..
مشكلة تلحين الرباعيات، أنها قصيرة، مما يجعل من الصعب تكوين تيمة موسيقية واضحة للرباعية.. لكن وجيه ابتكر حلولا غاية في البراعة في ألحانه للرباعيات.. تلاحظها خصوصا في رباعية:

نوح راح لحاله والطوفان استمر
مركبنا تايهة لسة مش لاقية بر
آه م الطوفان وآهين يا بر الأمان
إزاي تبان والدنيا مليانة شر؟


أما التحفة الفنية الحقيقية، فكانت من الأغنية التي حاكها وجيه من ضم بعض الرباعيات..
أغنية تبدأ بهذه الرباعية (مذهب الأغنية) :

يا قرص شمس ما لهش قبة سما
يا ورد من غير أرض شب و نما
يا أي معني جميل سمعنا عليه
الخلق ليه عايشين حياه مؤلمة ؟!


ثم يواصل الأغنية بالرباعيات الآتية (كوبليهات):

كرباج سعادة وقلبي منه انجلد
رمح كأنه حصان ولف البلد
ورجع لي آخر الليل وسألني ليه
خجلان تقول إنك سعيد يا ولد؟

أوصيك يا إبني بالقمر والزهور
أوصيك بليل القاهرة المسحور
وان جيت في بالك اشتري عقد فل
لأي سمره.. وقبري إوعاك تزور!

منين أجيبها كلمه متألمـــــــــة
لعبيه فايره.. حايره و مصممـــــــه
منين اجيبها كلمه تكون بنـت أرض
تشفي اللي ما شفاهوش كلام السمـا ؟


كل الرباعيات التي غناها وجيه بصوته هنــــــــــــــا

حمل أيضا لوجيه:

ألبوم "بالليل" موجود - كاملا - على موقع وجيه عزيز ..
أما ألبوم "زعلان شوية" فيوجد منه بعض الأغنيات..
وباقي أغنيات الألبوم رفعتها على موقع تحميل..

ها هي ذي: هنــــــــــــــــــا
======
* كل هذه الروائع مصدرها ريم البراري المستحيلة .. أهدتني اسطوانة بها كل معظم أغاني وجيه.. رفعت منها ما ليس موجودا في موقعه.. وسأضع باقي الأغاني تباعا إن شاء الله..
ريم.. شكرا

هناك ١٤ تعليقًا:

  1. أولا : ميرسى من هنا لبكرة على اللينكات بتاعت وجيه

    ثانيا: وجيه فعلا عبقرى
    بس انا عن نفسى بحس ان عبقريته بتتجلى اكتر مع على سلامة
    وفؤاد حداد

    معرفش ليه؟
    يمكن لانى عشقتها بصوت مكاوى وعلى الحجار
    واتربيت عليها؟

    واللا يمكن عشان بتاعت الحجار كان بيغنى فيها جاهين بصوته فإنطبع جوايا ان جاهين راضى عنها تمام الرضى عشان كده شرفها بصوته
    !!!!!!

    مش عارفة سبب محدد
    بس فى الغالب.....هو عشان سيل الذكريات اللى بيدلدق لما اسمعها بصوتهم
    بس طبعا طبعا ماانكرش ان وجيه بينزلنى من بيتى عشان اروح القاهرة احضرله حفلة

    ردحذف
  2. رائع وجيه

    أكتر من رائع

    أنا عارفة إنك بتتعب قوى عشان ترفع الأغانى دى كلها

    عشان كده ممكن أشكرك على تعبك ده من هنا لبكرة

    و ربنا يخليك لعشاق الموسيقى الراقية

    تحياتى

    ردحذف
  3. البتاع:
    بصراحة أنا زيك..
    ولما سمعت الرباعيات من وجيه كنت متحيز للنسخة القديمة بتاعة جاهين - سيد مكاوي - علي الحجار..باعشقها فعلا.. وخصوصا ان فيها صوت صلاح جاهين اللي باعشقه بجد..
    لكن لما سمعتها من وجيه لقيت اني ممكن استمتع بالاتنين من غير ما أقارن..وجيه فنان حقيقي.. وهو أبدع.. مش مجرد محاولة منه انه يقارن نفسه بسيد مكاوي..

    فعلا وجيه يستاهل تنزلي له مخصوص عشان حفلاته..

    ريم:

    طبعا أنا عارف انك بتقولي ايه الواد عديم الذوق ده؟
    صح؟
    بس دي مش قلة ذوق والله.. دي قلة نوم!
    راجعي التعديل اللي في البوست ده..
    انتي اللي ربنا يخليكي للغلابة اللي زينا اللي بتموليهم بكنوزك المدخرة..
    سماح بقى :)

    ردحذف
  4. اشكرك على الرباعيات كتير منها مكنش عندى ليه

    تحياتى
    ولريم البرارى برضه

    ردحذف
  5. محمد

    أنا مش كنت محتاجة التحديث لأنى قلت لك إن أهميتك فى الموضوع ده تفوقنى بمراحل

    انت اللى بتوصل الكنوز دى ـ على حد تعبيرك ـ للى محتاجها

    أنا بقالى 6 سنين بسمع وجيه و أول إسطوانة أعملها لحد كانت ليك


    تحياتى

    ردحذف
  6. محمد ياسر:

    ياباشا أي خدمة.. زورونا تجدوا ما يسركم!

    ريم:
    مصممة برضه؟
    يعني انتي مصدري.. وهديتك فعلا كنز حقيقي..
    وده مايمنعش اني مستني باقي الكنوز..
    بالمناسبة..
    يبقى فكريني أشوف لك عقوبة مناسبة على الـ6 سنين اللي كنتي بتسمعي فيهم وجيه لوحدك

    ردحذف
  7. جميل
    بل رائع كمان
    بجد تسلم ايدك
    وتسلم ايد ريم
    ويسلم صوت وجيه
    منتحرمش يافندم:)

    ردحذف
  8. ملكة:

    يافندم العفو والله..
    ده أقل واجب ضيافة نعمله مع الملكات والأميرات..
    لو فيه أميرات كمان يعني :)

    ردحذف
  9. وجيه عزيز رائع
    بس مش عارفة ليه أنا بحب وجيه عزيز الملحن أكتر من وجيه عزيز المطرب.. وجيه عزيز بصوت محمد منير أقصد يعني.. من أول لمسة وعصفور وكل السحر ده.. بصوته بقا باحب جدا( إن مقدرتش تضحك)..
    ألف شكر ليك ولريم

    ردحذف
  10. إيما:

    بتفهمي والله يا إيما!
    فعلا هو وجيه الملحن أجمل.. أنا متفق معاكي في كده..
    لكن تفضل مشكلة.. مين هايغني الكلام ده؟
    كان نفسي مثلا أسمع فنان فقير من منير.. لكن ليه ماغناهاش؟
    مش عارف؟
    وغيرها..
    منير عنده الجرأة لغناء أي كلمات .. لكن برضه طاقة وجيه أكبر.. مين غير منير ممكن يغني ويقول والجيب مافيهش ولا سحتوت!
    متهيألي ممكن علي الحجار.. لكن علي لسة بيجاهد عشان يرجع يبقى في الصورة...

    ردحذف
  11. أنا لو اقدر أبوسك كن عملتها
    فنا فقير علي باب الله
    و الجيب مفهش و لا سحتوت
    و العمر فايت ليل و نهار و القطر فايت بيقول تووووووووت
    صحتني ليه يا شاويش يا شاويش
    دنا كنت سارح في الملكووووووت
    فعلا الفنان ملهوش مكان الايام دي

    ردحذف
  12. تعبان:

    يا سيدي ربنا يخليك.. أهلا بيك الأول.. نورتني :)
    الفنان النهارده ليه مكان.. لكن غالبا بيبقى مكانه تحت السلم!

    على فكرة.. العمر فايت "بيقول آه"..!

    نورت المدونة :)

    ردحذف
  13. عاااااااااااااااا
    لينك الرباعيات مش شغال

    بليييييييز شوف حللل انا بدور عليهم اصلا و مصدقتش نفسي لما لاقتهم عندك

    عااااااااااااااااا

    ردحذف
  14. يساري:

    خلاص يا عم يساري.. معلش يابني مش ذنبي والله..
    انت عارف بقى مواقع لأبلود بلاويهم..
    حملتهم تاني عشان خاطرك.. حمل بقى.. أي خدعة :)

    ردحذف