٢٠١٠-٠٥-١٤

أسئلة بلا إجابات (2): كرم إجباري في الميكروباص!

لماذا يجب عليك إذا ركبت ميكروباص ووجدت شخصا تعرفه، لماذا يجب أن يدفع أحدكما للآخر؟ لمادا لا يدفع كل واحد أجرته لنفسه وخلاص؟
هل يفترض كل منكما أن الآخر مفلس مثلا؟
وطبعا لو كان الشخص الذي قابلته هذا – بالمصادفة – بنتا فالأمر محسوم: أنت الذي ستدفع!
لماذا؟؟
المشكلة أنك إذا لم تدفع، فإن وقعتك سوداء حالكة أكرمك الله، وفضيحتك ستصير بجلاجل وشخاليل.
سيقول قائل: "وماله - يا أخي - لما تدفع له أو تدفع لها؟ ما هذا البخل؟"!
سأقول له ليس ببخل والله يا أخي.. ربما لا تريد أن تدفع لأنك لا تفهم لماذا تدفع! وأنت مهما كنت كريما، لن تكرم أحدا بلا منطق واضح. العرب كانوا يكرمون الضيف، وعابر السبيل، والمحتاج.. لكن في الميكروباص: من منكما ضيف الآخر؟
لا أحد طبعا!
وكلاكما قد يعد عابر سبيل، هذا لو كان ركوب الميكروباص يجعل منك عابر سبيل!
لم يبق إلا أن كلاكما يفترض أن الآخر محتاج، وهذا احتمال مستبعد كذلك، لأنك من البداية لا يمكنك أن تتأكد من سيربح السباق ويدفع في النهاية، إلا لو كان أحدهما فتاة طبعا.
إذن هذا سلوك متوارث بلا منطق، يفعله الناس من باب "هذا ما ألفينا عليه آباءنا"، وهو المبدأ ذاته الذي التزم به كفار قريش كما تعلمون.
طيب.. سنفترض أنك غير مقتنع بالمبدإ، لكنك تفعله اتقاء للقيل والقال، ولتتجنب ما قد توصف به في غيابك من قبيل أنك "حتى ما فكرتش تدفع له في الميكروباص".. لكن في وقت ما ستكون في ضائقة مالية، إلى حد خفض نفقاتك للحد الأدنى أو ما هو أدنى من الأدنى، وإلى حد حساب نفقات مواصلاتك بالقرش، ثم ركوب مواصلات أصعب لمجرد توفير بعض القروش.. وبينما أنت في هذا القحط العظيم، تجد هذه المفاجأة السارة: جارك أو قريبك، أو جارتك، ويا سلام لو كنت جالسا في مقعد أمامي قريب للسائق، ويا سلام يا سلام وبادرك هو بالسلام قبل أن تدفع.. ها.. ماذا ستفعل حينها يا فالح؟!
نعم أنا لا أفهم سر هذا الكرم الميكروباصي "الحتمي"، الذي يترتب على تجاهله فضيحة، وأراه غير منطقي بالمرة..
أنا مش فاهم!
أنتو فاهمبن؟

هناك ٧ تعليقات:

  1. لأ، أنا مش فاهمة
    ولسة ابن عمي دافع في الميكروباص اول امبارح ماعرفش ليه؟
    لما تفهم ابقى فهمني ^_^

    ردحذف
  2. ماشي.. أنا هاسأل برضه. أحيانا بيبقى الناس القدام عندهم مبررات غريبة.. لو فهمت حاجة هاقول على طول يا أستاذة عبد المعين :D

    ردحذف
  3. خلاص ما تدفعش!
    ومعاك حق فعلا، ايه اللي يجبرني إني ادفع لحد؟
    كان فيه واقعة واحدة، كان ركب معايا أنا وزميلتي زميل آخر بس صعيدي، أصر على دفع الأجرة لنا لأنهم "يجتلوني" في البلد لو دفعنا نحن أجرتنا وهو جالس!

    وطبعا اتقاءً لقتله، رضينا بالأمر!
    لكن عدا ذلك، كل واحد يدفع لنفسه.. احنا مالنا؟

    ردحذف
  4. ولو خارجة مع حد واتفقنا إن كل واحد يدفع لنفسه بيسموها نظام إنجليزي..

    فكرتني بحدوتة كده.. وأنا في الثانوي كنت بركب أتوبيس المدرسة لحد مسافة معينة وبنزل أركب مشروع مسافة تانية صغيرة بربع جنيه.. بالتالي كل الفلوس اللي معايا بصرفها في المدرسة وأخلي في الشنطة ربع جنيه بس عشان أركب بيه.. أييييوة.. قابلت واحدة وأنا مروحة يا محمد.. وكان شكلي وحـــــش وأنا عاملة نفسي متكعبلة وبدور على الفلوس D:

    ردحذف
  5. Cognition Sense:

    شكرا :)
    مش ببساطة كده أعمل اللي يريحني، عشان "المشكلة أنك إذا لم تدفع، فإن وقعتك سوداء حالكة أكرمك الله، وفضيحتك ستصير بجلاجل وشخاليل"!

    حنين:

    ماشي، مش هادفع.. هايدفع هو!
    أعمل له إيه بقى؟!
    ومش الصعايدة بس على فكرة!


    مريم:

    بالظبط كده ده الموقف اللي أقصده.. ومفيش غير انك تعملي نفسك بتطلعي الفلوس!
    ممم.. مرة اتحطيت في الموقف ده قمت مطلع فلوس ودفعت لنفسي وقلتله ادفع لنفسك بقى عشان مش معايا فلوس أدفع لك.. قلبتها هزار يعني :D

    ردحذف
  6. بسم الله الرحمن الرحيم
    أحمد راشد
    يا محمد إيه البخل ده ؟يعني لو ركبت مش هتدفع لي ؟ هحطك على قائمة محور الشر والداعمين للأنشطة التحريضية . بجد أسئلتك واعية جدًا وتهتم بمعرفة السلوك التلقائي والأعراف التي بحاجة إلى إعادة تقييم مرة أخرى.يا عزيزي قد أختلف معك لكن في النهاية نقاط الاتفاق أكثر.
    ممكن نقول إن ده ما بيحصلش غير لما تكون الأجرة قليلة نسبيًا يعني ماتزيدش تقريبًا عن الجنيه ،وبالتالي السلوك ده معناه نوع من المجاملة كلنا واحد يعني ،وكتّر خيره إنه بيوفر عليك .لكن لو لاحظت ستجد أن مبررات هذا الشيء هو أنك لا تذهب وترجع كل يوم مع صديق لك ،فهي حالة أقرب إلى الندرة منها إلى الاستمرارية ، وهي حالة تقترن بمبلغ معين ،ماتقنعنيش لو إنك مسافر للفيوم مثلاً حد من أصحابك هيدفع عنك!
    ثم أنت تدفع عنه مرة وهو يدفع عنك مرة طواعية لا كرهًا ستجد أن كل واحد تقريبًا دفع لنفسه ،وأخيرًا يا عزيزي :لو هذه مشكلة وهي الإسراف وقت الأزمات فماذا تقول عن سلوكيات الأسرة المصرية والعربية عمومًا في رمضان والمولد النبوي ؟ لماذا لا نشرب الكركديه والعرقسوس والتمرهندي(أخو تمر حنة)إلا في رمضان فقط؟ هي دي التكلفة الحقيقية ،لا تؤكل الحلوى إلا في موسم المولد ونهجرها (المسكينة) طوال العام وبذكائنا الفطري نشتريها في اليوم الذي يتضاعف فيه سعرها !!!
    يا محمد خليك في حالك وسيب الناس في حالها متبقاش كده مشاغب ورخم بقى ،هتحاكمهم حتى في الميكروباص ؟بس بجد مشكلة لو الواحد أصحابه بنات هيبطل صحبتهم بسبب أجرة الميكروباص .موضوعك جميل جدًا وكلنا طبلات آذان صاغية!!

    ردحذف
  7. لا.. مش هادفعلك! :D
    مش دايما الأجرة قليلة نسبيا.. والحياة مش منتظمة كده عشان المحصلة تبقى إن كل واحد دفع لنفسه. ليا واحد زميل دراسة قديم باشوفه من وقت للتاني وانا راح الشغل، وكان بيدفع لي الأجرة (2 جنيه إلا ربع)، في حين إن أجرته هو أقل لأنه بينزل قبلي، طبعا كنت بادفع له أنا مرات تانية.. بعد فترة لقيته بيعمل نفسه مش شايفني، وأنا كمان ارتحت كده أكتر.. لكن المحصلة هنا إيه؟
    شفنا بعض وما سلمناش حتى على بعض. ما ينفعش نعمل حاجة مش مقتنعين بيها، فضلا عن إننا نكون فاهمينها أصلا.
    تحياتي :)

    ردحذف